top of page

STEP IN

JAAR: 2006 - 2008

INTERNATIONAAL

PARTNERS: Syntra West, ANPEB/LVMEB, FEDELEC, NELECTRA, National Installation Union, Tempo Training & Consulting, Electro Technologiezentrum, Electrotimis, High school, MEHMET RU, Shrewsbury College UK, Stichting Kenniscentrum PRO WORK.

AANLEIDING: Overal in Europa heeft de Elektroninstallatie sector problemen ondervonden om goed getrainde elektriciens te vinden die over ‘up-to-date technische kennis beschikken. Eerst en vooral blijft de instroom van technische beroepstraining in de arbeidsmarkt continu te beperkt. Met als resultaat dat veel werknemers uit de sector geen diploma in de Electro sector hebben behaald en dat ze geen vaste technische achtergrond hebben. Meer nog, laaggeschoolde mensen die niet over een elektricien diploma beschikken promoveren desondanks toch, omdat de werkgever geen geschikte kandidaten of technici kan vinden met een hoger diploma. Maar deze mensen ondervinden heel wat problemen tijdens de uitoefening van hun werk: ten eerste, ze hebben niet de nodige technische kennis en ten tweede hebben ze geen ondernemers competenties. Ook wordt de sector gekenmerkt door een snelle evolutie. Sinds er steeds meer computer en telecommunicatie technologieën geïntegreerd worden in de activiteiten van de sector, moeten de elektriciens ook beter om leren gaan met deze technologieën binnen hun werkveld.

DOEL: Het doel van dit project is om de professionaliteit en vakbekwaamheid van de Electro installatie monteurs te stimuleren en verhogen. Hiervoor wordt een Europees Competentie Profiel ontwikkeld in deze sector met o.a. technische en gedragscompetenties.

RESULTATEN:

  •  Een ICT evaluatie instrument op het gebied van de Electro techniek voor individuele evaluaties van werknemers in deze sector;

  •  Het welkomstbeleid bij bedrijven in deze sector optimaliseren;

  •  Het opstellen van een Europees Competentie Profiel voor deze sector;

  •  Het opstellen van een competentie gericht trainingsprogramma voor werknemers in deze sector gericht op veiligheid, milieu en gedrag.

bottom of page